Serwis koła

Wgięte obręcze, pęknięte szprychy albo scentrowane koła to stali klienci serwisów. Dzięki naszym wskazówkom sami przywrócicie je do życia.



 

CENTROWANIE BICIA BOCZNEGO

 

 

Zbadanie stanu Kontrolujemy naprężenie za pomocą ściśnięcia dwóch przecinających się szprych, przede wszystkim w tym miejscu, gdzie koło jest nierówne. Większe bicie często trudno jest zlikwidować.

 

 

Podciągnięcie szprych Gdy bicie boczne zostanie zlokalizowane, podnosimy naprężenie szprych, których to dotyczy (dokręcając nyple w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara), znajdujących się po przeciwnej (!) stronie bicia.

 

 

Luzowanie szprych Za to szprychy, które znajdują się po stronie bicia, luzujemy (obracając nyple w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara), by dać obręczy możliwość centrycznego ustawienia.

 

 

Kontrola Powtarzamy naciąganie i luzowanie odpowiednich szprych tak długo, aż obręcz znów będzie na środku. Wskazówka - pracujemy z 1/4 obrotu nypla po obu stronach.

 

 

POTRZEBNE NARZĘDZIA:
klucz do szprych (1)

centrownica (2)

specjalne klucze do nypli Mavika, Shimano lub innych (3)

śrubokręt (4)

narzędzie do przytrzymywani płaskich szprych (5)

szprycha pomocnicza do wprowadzania nypli

 

 

 

 

 

PORADY PROFESJONALISTY

Nasz specjalista Rok Jurca, mechanik Teamu Unior Tools zdradza swoje tajemnice.

 

■ Co zrobić, gdy szprycha obraca się wraz z kręceniem wentylem?
Często połączenie między szprychą i nyplem sztywnieje za sprawą korozji lub brudu, tym samym przestaje się obracać w trakcie centrowania. Kropla oleju penetrującego na nypel przed naciąganiem szprych może pomóc, pozostałe szprychy trzeba podtrzymywać przy centrowaniu za pomocą płaskich szczypiec.

 

■ Moje szprychy bez przerwy się luzują, co mogę na to poradzić?
Jeśli szprychy w kole bez przerwy się luzują, przed kolejnym dociąganiem można użyć oleju lnianego albo specjalnego kleju do szprych (np. Dt Swiss Spoke Freeze). Następnie dociągamy szprychy i pozwalamy klejowi, ewentualnie olejowi, zahartować się. W normalnym przypadku powinno pomóc.

 

■ Moje koło ma duże bicie w pionie, jak nad nim zapanować?
Postępowanie jest identyczne jak przy biciu bocznym, czyli dociąganie i luzowanie właściwych szprych. Przy zdeformowanych obręczach często jednak nie można już nic więcej zrobić poza wymianą. Przy usuwaniu bicia w górę i w dół łatwo przy tym stracić ogląd całości, lepiej wezwać na pomoc fachowca.

 

 

 

USUWANIE PĘKNIĘTEJ SZPRYCHY

 

Przygotowanie koła Przed zajęciem się pękniętą szprychą trzeba zdjąć oponę, opaskę na obręcz, tarczę hamulcową, a w tylnym kole tryb.

 

 

Usuwanie starej szprychy Usuwamy z koła obie części starej szprychy. Stary nypel często nadaje się do powtórnego użytku, ale w przypadku wystąpienia korozji doradzamy zastosowanie nowego.

 

 

Wprowadzanie szprychy Nową szprychę o właściwej długości wprowadzamy w pusty otwór w piaście. Pamiętamy przy tym, by główka szprychy wskazywała w tę samą stronę co przedtem.

 

 

Przeplatanie szprychy Przeprowadzamy nową szprychę przez koło do otworu w obręczy. Przy ostatnim krzyżu obie szprychy powinny się dotykać. W orientacji pomocne są nietknięte szprychy.

 

 

Nakręcanie nypla W tylny koniec nypla wkręcamy luźną szprychę. W ten sposób łatwiej jest wprowadzić go w otwór w obręczy i wkręcić na właściwą szprychę do wymiany.

 

 

Dokręcanie nypla W momencie, gdy nypel jest lekko naciągnięty, a szprycha pomocnicza usunięta, można za pomocą śrubokręta wstępnie go wkręcić, tak by zacząć właściwe centrowanie.

 

 

RODZAJE SZPRYCH

Pęknięcie szprychy może oznaczać koniec wycieczki, chyba że macie ze sobą właściwą na wymianę. Jakiej szprychy potrzebujecie? Tutaj znajdziecie najważniejsze cechy szczególne.
NORMALNE SZPRYCHY (1) mają zgięcie pod kątem 90 stopni przy główce szprychy. KOŁA SYSTEMOWE (z piastami Straight Pull) od DT Swiss mają SZPRYCHY PROSTE (2)NYPLE DO SZPRYCH (3) dostępne są w różnych długościach, z aluminium i mosiądzu. Pamiętajcie, by pasowały gwint i długość nypla w zapasowej szprysze. Koło przednie i tylne mają różne długości szprych. Mierzy się od główki szprychy aż do końca gwintu. Koła systemowe Mavica i Fulcruma mają SZPRYCHY SPECJALNE (4), które często są trudno dostępne.

 

 

 

 

USUWANIE LUZU W ŁOŻYSKACH

Gdy koło ma luz na łożyskach w ramie, najwyższy czas, by się zająć tematem. Rozwiązanie pokazujemy na przykładzie piasty Shimano.

 

 

Sprawdzenie luzu łożysk Nie trzeba demontować koła, by dokonać kontroli. Poruszamy kołem na boki, a luz łożyska sprawdzamy za pomocą dwóch palców na piaście. Jeśli jest luz, konus jest zbyt luźny.

 

 

Luzowanie konusa Konus do ustawiania luzu na łożysku zawsze jest skontrowany śrubą. Połączenie to luzujemy za pomocą dwóch kluczy do konusów, często i tak jest już luźne (możliwe także od strony kasety).

 

 

Ustawianie luzu łożyska Do ustawienia trzeba przytrzymać piastę z drugiej strony za pomocą klucza do konusów. Kręcąc w prawo konusem na osi, zmniejsza się luz łożyska.

 

 

Kontrowanie konusa Gdy oś nie ma już żadnego wyczuwalnego luzu, poluzowany przedtem konus znów można zablokować. Robimy to ponownie za pomocą dwóch kluczy do konusa, w kontrze do śruby zabezpieczającej.

 

 

Sprawdzenie lekkości obracania się Obracając osią dwoma palcami, można sprawdzić, czy oś płynnie porusza się w piaście. Jeśli łożysko obraca się ekstremalnie nierówno, konus został dociągnięty zbyt mocno.

 

 

INNE SYSTEMY

1. Systemy z nakrętkami na imbus
Piasty z zaciskami i łożyskami maszynowymi często pozwalają na łatwe usunięcie luzu. Demontujemy zacisk i dociągamy końcówki osi z obu stron za pomocą imbusów pasujących do ich wnętrza.

 

2. Koła Mavica
W przypadku większości kół Mavika nie trzeba ich nawet wyjmować z roweru. Po prostu dociągamy nakrętkę z otworami za pomocą narzędzia, które dostaliśmy w zestawie, koła pozostają zamontowane w rowerze.

 

 

Potrzebne narzędzia:

 

klucze do konusów (1)

imbus 5 mm (2)

pilnik (3)

klucz do szprych Mavika (4)

obklejone szczypce (5)

 

 

 

PROSTOWANIE OBRĘCZY

 

 

Demontaż opony Zanim możliwe będzie wyprostowanie wybitej obręczy, trzeba zdemontować oponę i dętkę. Poza tym przygotowujemy szczypce za pomocą taśmy, by niepotrzebnie nie niszczyć powierzchni obręczy.

 

 

Prostowanie wgniecenia Oklejone szczypce zaciskamy w miejscu wgięcia i powoli odginamy brzeg obręczy. Uwaga! Przy zbyt wielkim nacisku może się zdarzyć, że obręcz pęknie. Delikatnie...

 

 

Usuwanie ostrego kantu Gdy obręcz jest znów prosta, ostre krawędzie należy usunąć za pomocą małego pilnika, tak by później nie uszkodzić opony. Zwykle obręcz po operacji jest nawet z powrotem zdolna do tubelessowania.

 

Artykuł ukazał się w numerze 6/2016 Magazynu BIKE, e-wersja dostępna TU

 

Komentarze do artykułu