Serwis hamulców hydraulicznych

Długie przewody, słabo wyczuwalny punkt rozpoczęcia hamowania? Pokażemy wam, co zrobić, żeby hamulce Shimano działały bez zastrzeżeń. Pamiętajcie! W przypadku produktów Shimano można używać tylko oryginalnego oleju hydraulicznego!



 

  

Najpierw musimy zdjąć przykrywkę z cylindra hamulca. Wystarczy ją po prostu przesunąć po przewodzie do dołu lub do tyłu.

 

 

 

Następnie za pomocą płaskiego klucza 8 mm wykręcamy śrubę baryłkową i wyciągamy przewód z cylindra, lekko go obracając.

 

 

 

Przewodu hamulcowego nie należy trzymać do dołu. Może wówczas nastąpić wyciek oleju mineralnego, a do systemu może dostać się powietrze.

 

 

 

Skracamy przewód za pomocą obcinacza do przewodów. Uwaga, skracamy na tyle, by kierownica zachowała pełen zakres ruchu, a widelec mógł w pełni się ugiąć.

 

 

 

Na przewód hamulcowy nakładamy nową oliwkę. Powinnyśmy pamiętać o tym, by na przewodzie znajdowała się śruba baryłkowa i jej przykrywka.

 

 

 

Przewód blokujemy za pomocą żółtych połówek chwytów i klucza nastawnego, następnie ostrożnie wbijamy w niego nowy pin, aż wejdzie do końca.

 

 

 

Wkładamy przewód z powrotem do cylindra i dokręcamy śrubę baryłkową z siłą od 5 do 7 niutonometrów. Jednocześnie stale lekko wpychamy przewód w cylinder hamulca.

 

 

 

POTRZEBNE NARZĘDZIA

 

 

 

1. obcinacz do przewodów
2. strzykawka
3. połówki do blokowania przewodu
4. dystans do tłoczków
5. zbiornik na płyn
6. rękawiczki jednorazowe
7. zbiornik na olej

 

 

8. oliwka
9. pin

10. klucze płaskie 7/9 mm
11. klucz nastawny
12. młotek
13. klucze imbusowe

 

 

 

14. olej mineralny

 

 

 

ODPOWIETRZANIE HAMULCÓW I POWTÓRNE NAPEŁNIANIE

 

 

Najpierw wyjmujemy przednie koło, usuwamy klocki hamulcowe, by nie miały kontaktu z olejem mineralnym i zastępujemy je dystansem (tzw. bleeding block).

 

 

 

Dźwignie hamulcowe do odpowietrzania powinny znajdować się w dogodnej pozycji. Wykręcamy górną śrubę do odpowietrzania, włącznie z oringiem.

 

 

Następnie ostrożnie wkręcamy żółty zbiorniczek na olej w otwór do odpowietrzania na dźwigni hamulcowej i usuwamy zatyczkę oleju.

 

 

 

Bierzemy strzykawkę wypełnioną olejem mineralnym i zakładamy ją na końcówkę do odpowietrzania w zacisku hamulca. Śrubę do odpowietrzania otwieramy za pomocą klucza 7 mm.

 

 

 

Tak długo przeciskamy olej mineralny ze strzykawki przez przewód, aż na górze w zbiorniku i oleju przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza.

 

 

 

W tym momencie można tymczasowo wkręcić śrubę do odpowietrzania w zacisku. Zdejmujemy strzykawkę z końcówki do odpowietrzania.

 

 

 

Do końcówki do odpowietrzania montujemy zbiornik na olej i otwieramy śrubę do odpowietrzania. Do zbiornika spływa olej i pęcherzyki powietrza.

 

 

 

Aby pozbyć się pozostałych pęcherzyków powietrza, można dodatkowo postukać w zacisk hamulca i przewód płaskim kluczem.

 

 

 

Jeśli to potrzebne, uzupełniamy na górze olej w zbiorniku. Gdy na dole przestaną pojawiać się pęcherzyki powietrza, można zamknąć na moment śrubę do odpowietrzania.

 

 

Następnie przy zaciśniętej dźwigni hamulcowej wielokrotnie otwieramy i zamykamy śrubę do odpowietrzania, by usunąć powietrze z układu.

 

 

Ostatecznie możemy śrubę do odpowietrzania dokręcić z siłą od 4 do 6 niutonometrów i usunąć zbiornik z zacisku hamulca.

 

 

W tym momencie obracamy dźwignią hamulca o 30 stopni do góry i do dołu, w ten sposób mogą ujść z dźwigni jeszcze ostatnie pęcherzyki powietrza.

 

 

Przy zaciskaniu dźwignia powinna być twarda. Wkładamy do zbiornika zatyczkę i odkręcamy zbiornik od dźwigni hamulcowej.

 

 

 

Następnie ponownie montujemy śrubę do odpowietrzania w dźwigni, pamiętając o oringu, bo bez niego system nie będzie uszczelniony.

 

 

Dźwignię hamulcową i zacisk czyścimy za pomocą niestrzępiącej się szmatki. Na końcu można zamontować okładziny hamulcowe i koło.

 

 

Artykuł został po raz pierwszy opublikowany w numerze 4/2016 Magazynu Bike, e-wersja TU

 

Komentarze do artykułu