Trek Fuel EX - As wszystkich tras

POJEDYNEK TŁUMIKÓW – POWIETRZE VS. STAL

Tłumik ze sprężyną stalową? Brzmi niczym opowieść o zakurzonej maszynie do szycia albo magnetofonie. W erze tłumików powietrznych Cane Creek reanimował ideę tłumika ze sprężyną stalową, i to w rowerach turystycznych! Retro czy innowacja? Pojedynek systemów udziela odpowiedzi na to pytanie.



TEORIA Duża podatność na defekty pierwszych tłumików powietrznych była najlepszym argumentem za sięgnięciem po sprężynę stalową. Uszkodzone tłumiki powietrzne są dziś co prawda rzadkie, ale złamanie sprężyny stalowej jest jeszcze mniej prawdopodobne. Toporne działanie odeszło w przeszłość. Specjalne pokrycia powierzchni, uszczelnienia o obniżonym tarciu i powiększone sprężyny negatywne mocno poprawiły czułość tłumików powietrznych i zoptymalizowały ich charakterystykę. Mimo tego uważa się, że czulej i bardziej linearnie niż w przypadku sprężyny stalowej się nie da. Cane Creek, wprowadzając DB Coil IL, sprawia, że znika największa wada dotychczasowych tłumików tego typu – wysoka masa. Kompaktowa konstrukcja bez zbiornika wyrównawczego i lżejsza, bo wykonana ze stali wysokiej jakości, sprężyna sprawiły, że stało się to możliwe. Ale w dziedzinie wszechstronności tłumik powietrzny pozostaje nie do pobicia. Za pomocą pompki można go ustawić do wagi niemal każdego użytkownika.
W przypadku tłumika ze sprężyną nadal trzeba sięgać po ich różne twardości. Jak jednak wygląda sprawa z charakterystykami działania, podobno zupełnie różnymi? Powietrze ze swoją progresją a stal stoicko linearna? W ramach dostępnych do 2015 zmiana na tłumik ze sprężyną bywała problematyczna. W przypadku nowoczesnej kinematyki, przygotowanej pod kątem tłumików o dużej objętości, typu Rock Shox Debonair albo Fox Evol, już tak nie jest. W razie czego wystarczy spytać producenta, czy zmiana jest możliwa. Konkurentami w naszym porównaniu były Cane Creek DB Coil IL oraz także nowy Rock Shox Super Deluxe, ze zbiornikiem wyrównawczym. Jako platforma porównawcza posłużył Ghost SL AMR X, rower all mountain, który również seryjnie dostępny jest właśnie z tymi amortyzatorami. By wyrównać szanse, tłumienie, tak jak to możliwe, ustawiliśmy identycznie. Rower, poza tym bez modyfikacji, był ujeżdżany na zmianę z jednym z dwóch tłumików, od wycieczek aż po bikepark.

 

 

 

 

 

CANE CREEK DB COIL INLINE (210 MM / 500 LBS) / CENA 3053 zł WAGA 675 g

MOŻLIWOŚCI REGULACJI
Twardość sprężyny stalowej, naprężenie wstępne, tłumienie kompresji i powrotu (oddzielnie dla dużych i małych prędkości), Climb Switch.

 

 

ROCK SHOX SUPER DELUXE RC3 (210 MM) / CENA 2464 zł WAGA 475 g

MOŻLIWOŚCI REGULACJI
Twardość przez zmianę ciśnienia, tłumienie powrotu, trójstopniowo tłumienie kompresji, progresja tokenami.

 

 

 

Wykresy charakterystyk, powstałe w laboratorium, mają w zakresie pracy bardzo podobny przebieg. Tłumik ze sprężyną stalową jest jednak minimalnie czulszy i do skoku 60 mm wymaga mniejszej siły. Ponieważ jednak już przy 118 mm zaczyna być progresywny, tłumik powietrzny ma większe rezerwy.

 

PRAKTYKA Podstawowe zadanie tłumika obaj konkurenci spełniają wzorowo, uderzenia, jak przystało na elementy tłumiące klasy premium, są efektownie pochłaniane. Sprzyja to trakcji i kontroli oraz ochrania jadącego. Mimo tego istnieją małe różnice w tym, jak sobie radzą. Podczas gdy Super Deluxe jest bardzo czuły, jak na tłumik powietrzny, DB Coil jeszcze odrobinę czulszy. Gdy uderzenia następują szybko po sobie, jak na dywanach korzeni czy dziurach powstałych podczas hamowania, rower z tłumikiem ze sprężyną stalową minimalnie lepiej trzyma się nawierzchni, tym samym zapewniając lepszą przyczepność, a więc i bezpieczeństwo jazdy. Przy dużych uderzeniach tłumik powietrzny wysuwa się jednak do przodu, bo po prostu dysponuje większym skokiem. Wykres charakterystyki pokazuje, że tłumik ze sprężyną ściska wbudowany gumowy odbój już przy 118 mm, dzięki czemu jest mocno progresywny. Na podjazdach duża aktywność tłumika ze sprężyną stalową o niskich oporach pracy sprawia, że trzeba sięgnąć po dźwignię Climb Switch, podczas gdy na Super Deluxe nadal można jechać w pozycji otwartej. Za sprawą typowego dla Cane Creeka spowolnionego tłumienia powrotu i kompresji (dla małych prędkości) trakcja także na podjazdach pozostaje wzorowa. Niepotwierdzona pozostała obawa, że przy dodatkowym obciążeniu, typu dodatkowy plecak, będzie potrzebna inna sprężyna. Wystarczy dopasować naprężenie wstępne.

 

PODSUMOWANIE Oba tłumiki działają świetnie. Cane Creek jest minimalnie czulszy, ale ciężki i drogi. W kwestii działania trudno wybrać wyraźnego zwycięzcę.

 

 

CO POWIEDZIELI TESTERZY

 

CHRISTIAN ARTMANN
AUTOR TESTÓW BIKE


Dzięki lekkości DB Coil IL powróciło pytanie, który tłumik wybrać do turystyki albo all mountain. Nie da się ukryć, że działanie sprężyny stalowej zrobiło na mnie duże wrażenie.

 

 

LUDWIG DÖHL
REDAKTOR TESTÓW BIKE


Nie widzę powodów, by wybrać tłumik ze stalową sprężyną. Uważam nawet, że powietrze jest trochę czulsze. Poza tym oferuje więcej rezerw i tłumik jest prostszy do ustawienia. Powietrzny działa więc lepiej, jest tańszy i dodatkowo lżejszy. Czego chcieć więcej?

 

 

PETER NILGES
SZEF TESTÓW BIKE


Na podstawie moich doświadczeń oczekiwania w stosunku do tłumika ze sprężyną były wysokie. W tym przypadku zdecydowałbym się na działający bezproblemowo tłumik powietrzny, który oferuje nie tylko więcej skoku, ale też jest lżejszy i tańszy.

 

 

Artykuł ukazał się w numerze 4/2017 Magazynu Bike, wydanie elektroniczne dostępne TU

Komentarze do artykułu