SUCHĄ STOPĄ PRZEZ MOKRY LIPIEC

Chociaż lato w pełni, matka natura daje się we znaki. Męczący upał szybko potrafi zmienić się w gwałtowną ulewę. Jakie wyposażenie będzie chronić najlepiej, gdy pada? Przedstawiamy wybrane akcesoria do roweru i dla rowerzysty, pozwalające utrzymać przyjemność z jazdy także wtedy, gdy jest mokro.



Jazda w deszczu rzadko jest przyjemna, staje się jednak bardziej znośna z właściwym wyposażeniem i pasującymi dodatkami. Im częściej się jeździ, tym bardziej przydatne okazują się na stałe zamontowane błotniki i światło na dynamo. Jeżdżącym w deszczu okazyjnie wystarczą szybko montowane błotniki i światła akumulatorowe. Podobnie w przypadku ubrań, jeżdżący codziennie potrzebują zestawu odpornego na wodę, a jeżdżący intensywniej większą wagę przyłożą do przepuszczalności pary wodnej i transportu wilgoci.

Klasyczne ubrania na deszcz bazują na wielowarstwowym laminacie, w którym membrana znajduje się między warstwą ogrzewającą a impregnowaną zewnętrzną. Przy tym wielkość otworów (Gore-Tex) albo struktura molekularna (Sympatex) decydują o tym, jak długo krople deszczu utrzymywane są na zewnątrz i pozwalają potowi w formie pary wodnej wydostawać się ze środka. Podobne kurtki dobrze chronią i grzeją, ale są stosunkowo ciężkie i obszerne, mogą więc sprawiać problemy transportowe. Przykładowy dla nowego trendu może być materiał One Gore Tex Active, który składa się tylko z membrany, jednocześnie ekstremalnie dobrze perli krople wody na powierzchni. Ścigający się, którzy, jadąc, nie zawsze mają czas, by naciągnąć kurtkę od deszczu, cenią też stosunkowo nowe, odporne na zmianę pogody ubrania wyścigowe bez membrany z materiału Nanoflex Castelli. Koszulki z tego materiału lepiej przepuszczają parę wodną niż laminaty, co jest zaletą przy intensywnym wysiłku. W zależności od tego, w których miejscach ciała człowiek mocniej się poci lub łatwiej marznie, można indywidualnie zestawiać ubranie odpychające wodę i takie, które jej nie przepuszcza.

 

SZYBKA ZMIANA LUB WYPOSAŻENIE NA STAŁE
Także w przypadku roweru szosowego rodzi się pytanie, czy na sporadyczne wypady w deszczu na rundę treningową trzeba się specjalnie wyposażać, czy też po prostu jeździć zawsze, także wtedy gdy wieje i pada. W pierwszym przypadku wystarczą takie akcesoria, jak szybko montowane błotniki i światła akumulatorowe, które w razie potrzeby szybko można dołączyć do roweru. Kto natomiast, dojeżdżając do pracy, chciałby codziennie dysponować odpornym na pogodę rowerem, będzie lepiej wyposażony, jeśli zastosuje błotniki zamontowane na stałe, dynamo w piaście i inne pasujące akcesoria.
Zanim jednak pójdzie się na zakupy, trzeba dokładnie obejrzeć i zmierzyć rower.  Błotniki wymagają więcej miejsca w ramie i odpowiednich mocowań, podobnie jak szersze opony.

 

ROWERY SZOSOWE NA ZŁĄ POGODĘ

Kto, dojeżdżając na co dzień do pracy, skazany jest na rower odporny na zmienne warunki pogodowe albo chce rozpoczynać swoją dzienną rundę treningową bez oglądania się na prognozę, potrzebuje pewnego roweru z oświetleniem i błotnikami. Pokazujemy dwa wybrane rowery, które sprawdziły się w naszym teście w BIKE 1–2/16, i oferowane są także w tym sezonie, praktycznie z niewielkimi zmianami, stanowiąc interesującą propozycję, łącząc wysoką wartość użytkową i przyjemność z jazdy.

 

Canyon Inflite AL 9.0S, 9,2 kg, 7099 zł, canyon.com

Przyjemność z jazdy i prosta obsługa to mocne strony tego modelu od Canyona. Lekkie koła i szybkie opony sprzyjają pierwszej, hamulce hydrauliczne i wygodna pozycja drugiej. Specjalnie dopasowane do roweru błotniki są elegancko zamocowane, stabilne i dobrze chronią. Rower nie ma świateł, za to łatwo go za pomocą rąk i odpowiednich opon przekształcić w stosunkowo lekki rower przełajowy.

 

Komfortowy i naprawdę lekki rower do treningu i jazdy na co dzień z dopracowanym wyposażeniem. Długi błotnik z tyłu sprawia, że plecy pozostają suche. Ucieszy też jadących z tyłu.

 

Rose Team DX Cross Randonneur 3000, 10,2 kg, 2549 euro, rosebikes.pl

Rama roweru to sprytna konstrukcja uniwersalna, w Rose dostępna jest także jako przełajówka, ale ma w sobie wszystko, czego oczekujemy od komfortowego roweru uniwersalnego. Przewidziano mocowania do błotników i bagażnika, nawet nóżkę da się dokręcić bez adaptera. Oświetlenie jest dobrze zintegrowane w udanych błotnikach, brak tylko światła postojowego z tyłu.

Rower wyposażony niemal luksusowo, pięknie zintegrowane oświetlenie, idealny dla dojeżdżających.  Hydrauliczne hamulce Shimano sprawiają, że rower łatwo jest zatrzymać.

 

 

ZESTAW NA LEKKI DESZCZ

Wybierając się na dłuższą wyprawę, koniecznie należy zabrać ze sobą akcesoria przeciwdeszczowe. Mimo iż z trudem przychodzi do głowy konieczność zabierania na wakacje elementów stroju typowych dla sezonu zimowego, często jest tak, że właśnie one pozwolą w pełni wykorzystać urlop. Poniżej przedstawiamy zestaw "must have", akcesoria, o których nie należy zapominać, chociaż, jak wiadomo, w podróż chciałoby się zabrać jak najlżejszy bagaż.

 

Bezpieczeństwo przede wszystkim!

 

B-Lite Reflektor, 10 euro, roseikes.pl

Specjalista od materiałów odblaskowych oferuje bogaty asortyment gwarantujący, że inni cię zobaczą. 

 

 

Nakrycie głowy i ochrona oczu, chroniące nie tylko przed uporczywym słońcem...

 

Craft Bike Rain Cap 149 zł, craft-sport.com
Czapka odporna na przewiewanie i wodoszczelna, elastyczna i wygodna. Składany daszek zmniejsza wielkość złożonej czapki. Na głowy o obwodzie od 52 do 58 cm.

 

Adidas Eyewear Evil Eye Evo Pro, 880 zł, adidas.com/eyewear
Deszcz i brud nie mają żadnych szans z soczewkami odpychającymi wodę, filtr LST działa rozjaśniająco.

 

Bontrager Circuit Visibilty, od 379 zł, trekbikes.com
Kaski z serii Visibility są dobrze widoczne w ciemności. Obok przedstawionego Cicruita dostępny jest też topowy Velocis (899 zł) albo tańszy Starvos (279 zł).

 

Castelli Perfetto Light SS, 660 zł, castelli-cycling.com

Najlepiej nadające się do intensywnych jazd przy mżawce i wilgotnym powietrzu, krój przy ciele.

 

Castelli Nanflex rękawki, 145 zł, castelli-cycling.com
Także rękawki i nogawki wykorzystują zalety dobrze grzejącego materiału Nanoflex. Ciasne, ewentualnie należy wybrać numer większe.

 

SPORTFUL Wszystkie komponenty z kolekcji Fiandre mają sportowy krój. Świetnie nadają się na mżawkę. Bardzo dobra klimatyzacja.

 

Velotóze Toecover, 74,90 zł, velotoze.com
Wodoodporne ochraniacze palców są jak gumowe rękawiczki i równie delikatne; pielęgnacja za pomocą pudru dla niemowląt przedłuża ich trwałość.

 

 

ZESTAW NA ULEWĘ

Za oknem siąpi od kilku godzin, chodniki przypominają górski strumień, a ty nie widzisz innej opcji dojazdu do pracy aniżeli wsiąść na swoje dwa kółka. Nie martw się. Odpowiedni ciuch załatwi sprawę, dlatego tak istotne jest niechowanie cieplejszych ubrań na samo dno szafy!

 

Endura Helium ¾ spodnie, 339 zł, endurasport.com
Lekkie, łatwe do schowania spodnie 3/4, wodoszczelne, z dopasowanym anatomicznie krojem i elastycznym pasem; mało szeleszczą, także jako spodnie długie.

 

Löffler GTX Active 792 zł,
Długie spodnie z materiału Gore Tex Active sprawdzą się w ciągłym deszczu. Elastyczne w pasie, tył został wzmocniony, szerokość jest regulowana, a materiał "cichy".

 

POC Rain Bootie, 240 zł, pocsports.com
Łatwe do zwinięcia ochraniacze, wiatro- i wodoodporne; łatwe do włożenia, wzmacniane na palcach; bardzo dobrze widoczne.

 

Pearl Izlumi P.R.O. Barrier WXB shoe Cover 140 zł, bikegear.cc
Dzięki klejonym szwom długo pozostają szczelne, praktyczny jest dwustopniowy rzep, ułatwiający zakładanie. Wzmacniane na podeszwie, dużo odblasków.

 

Castelli Idro, 1188 zł, castelli-cycling.com
Świetny materiał, a kurtka perfekcyjnie leży. Silikonowa wstawka w pasie zapobiega podsuwaniu się; dostęp do kieszeni koszulki, dużo odblasków.

 

POC Avip Rain Jacket, 1320 zł, pocsports.com

Bardzo dobra ochrona przed deszczem, włącznie z małymi otworami klimatyzacyjnymi pod pachami. Świetnie widoczny kolor.

 

Endura Luminite pokrowiec na kask, 119 zł, endurasport.com

Pokrowiec chroni przed wiatrem i deszczem. Neonowy kolor, odblaskowe wstawki i zintegrowane światło tylne zwiększają widzialność. Naciągany na kask niczym czepek. Bardzo delikatny materiał, uwaga przy ostrych krawędziach!

 

Adidas Eyewear Zonyk Pro,1095 zł, adidas.com/eyewear

Soczewki same zmieniają ton, dopasowując się do warunków oświetleniowych. Polaryzacja wzmacnia kontrasty.

 

AKCESORIA NA BARDZO ZŁĄ POGODĘ

O tym, czy błotniki można zamontować do ramy na stałe, decyduje jej konstrukcja. Praktyczne, gwintowane otwory przy hakach od dawna dostępne były tylko w ramach stalowych lub tytanowych małych producentów lub w przełajowych, które tradycyjnie były używane jako podstawa do indywidualnie budowanych rowerów zimowych. Obecnie, wraz z modą na wszechstronność rowerów, podobne mocowania znajduje się w nowych modelach coraz częściej. Alternatywa to montaż błotników za pomocą pasujących adapterów do porzeczek hamulców czy zacisków.
Rowery z hamulcami direct mount na widelcu i pod środkiem suportu nie dają takiej możliwości, tu skazani jesteśmy na błotniki mniejsze, które można zamocować do rurek podsiodłowych, ramion widelca, stelażu siodła czy sztycy. Co do oświetlenia ograniczenia są mniejsze, przynajmniej dopóki sztyca i kierownica są okrągłe, a tym samym pozwalają na zamocowanie uchwytów.

 

TOREBKA PODSIODŁOWA

Ortilieb Mico, 99 zł, ortlieb.com
Kto chce przetransportować drobiazgi bezpiecznie, z dala od wody, znajdzie odpowiedni model z rolowanym zapięciem w ofercie Ortlieba. Mieści do 0,6 litra i w wersji ICS pasuje idealnie do siodełek Fizika.

 

TYLNA LAMPA

 

Busch & Müller Ixxi, 88 zł, bumm.de
Mała, lekka i jasno świecąca na wszystkie strony. Dzięki dobremu uszczelnieniu nie boi się strumienia wody. Duży przycisk można obsługiwać też w czasie jazdy.

 

BŁOTNIKI

 

 

 

Tacx Race T7050, 20 euro, tacx.com
Ochrona przed strumieniem wody do rowerów szosowych i MTB. Polecamy szerszy wariant MTB, który dzięki uchwytowi Clip-on łatwo jest zamontować do siodełka.

 

SKS Raceblade Pro, 179,90 zł, sks-germany.com
Błotniki dostępne są też w wersjach białej i srebrnej oraz długiej.

 

 

SKS Longboard Black 34, 109 zł, sks-germany.com
W większości rowerów szosowych zmieści się wersja zaledwie 35 mm między oponami, poprzeczką hamulca i/lub główką widelca. W rowerach na tarczach może się jednak zmieścić również wersja 45 mm.

 

OPONY

Continental Grand Prix 4-Season, 179,90 zł, bikegear.cc
Opona na każdą pogodę jest cięższa tylko o 50 gramów od GP 4000 S, ale wyjątkowo wytrzymała i lekko się toczy. W czterech szerokościach: od 23 do 32 mm.

 

Michelin Power All Season, 139 zł, michelin.com
Opona na cały rok dostępna jest w szerokościach 23, 25, 28 mm. Czarne opony z Francji nie toczą się tak lekko jak Continentale, są jednak bardzo odporne na przebicie i łatwe w montażu.

 

LAMPY PRZEDNIE

 

 

SON Edelux II, 590 zł, nabendynamo.de
Edelux przebija Lumoteca (poniżej) za sprawą lepszej diody i chłodzenia. Światło jest równomiernie rozprowadzane i jasne. Kto nie ma miejsca na mocowanie do hamulców, może wybrać uchwyt „delux lang” do montażu na kierownicy (100 zł).

 

Cateye GVolt 80, 399 zł, velo.pl
Z masą 180 gramów GVolt jest co prawda lekko ciężkawy, ale za to bardzo wytrzymały. Szeroki strumień światła dostępny jest przez dwie godziny, następne ładowanie trwa pięć godzin. Praktyczne jest mocowanie na kierownicy o różnych średnicach bez narzędzi.

 

Busch & Müller Ixon Core, 286 zł, bumm.de
Niewielkie światło dobrze oświetla drogę również podczas szybszej jazdy. Przy przeciętnej mocy akumulator wystarcza na ok. 2,5 h, następnie znów go trzeba naładować.

 

 

Busch & Müller Lumotec IQ2 Eyc plus, od 242 zł, bumm.de

Szczupły reflektor jasno oświetla drogę. Światło postojowe to dodatkowy plus przy zatrzymaniu się. Lampka dostępna w trzech wariantach, w topowej wersji z czujnikiem i światłem dziennym.

 

DYNAMO

MAVIC-SHIMANO Mavic CXP Pro/DH-3N80, 185 euro, rosebikes.pl
185 euro za kompletne koło z dynamem w piaście, łącznie z opaską, dętką i oponą Grand Prix od Continentala? Trudno byłoby coś podobnego zbudować samemu. Koło ważące 1700 gramów montuje się raz i nigdy nie trzeba już myśleć o tym, by ładować akumulatory.

 

Pierwotnie tekst ukazał się w numerze BIKE 1-2/2017, w wersji elektronicznej do kupienia TU

Komentarze do artykułu