SRAM GX DH – Prezentacja

W downhillu przednia przerzutka stała się zbędna u zarania jego dziejów. Jeden blat zawsze wystarczył, potem zaczęło się garażowe modyfikowanie istniejących kaset dziewięciorzędowych poprzez odejmowanie niepotrzebnych zębatek i pozostawianie tych istotnych. Na tej kanwie SRAM stworzył dedykowaną kolarstwu zjazdowemu grupę X01 DH. Siedem biegów, specjalna osłona za największym trybem na kasecie, przeskoki co dwa zęby – to wszystko ma spełniać oczekiwania fanów downhillu. Grupa jednak do tanich nie należy, w końcu to X01, dlatego kwestią czasu było pojawienie się tańszego zamiennika.

 

Istotnym elementem nowej grupy GX DH jest siedmiorzędowa kaseta PG-720, wzorowana na tej z X01 DH, jednak nie wymaga stosowania specjalnego bębenka XD, kosztem najmniejszej dostępnej zębatki – 11 z. w miejsce 10 z. Tak, dokładnie tak samo, jak w przypadku zwykłej grupy NX (GX zresztą też). Czarna w barwie kaseta posiada zakres 11 – 25 z., zestopniowana jest w układzie 11, 13, 15, 17, 19, 22, 25 z., czyli podobnie, jak kaseta XG-795 Mini Block (X01 DH), ale z przesunięciem o jeden ząb w górę. Tylna przerzutka jak żywo przypomina inne ze sramowskich napędów 1x, z tą róznicą, że zoptymalizowano ją do obsługi siedmiu biegów o niewielkim zakresie. Niewielkim dla MTB, bo czym jest mizerne 11 – 25 w porównaniu do dwunastu biegów w Eagle w układzie 10 – 50? SRAM obiecuje jeszcze lepszą i lżejszą zmianę przełożeń, niż w tradycyjnym napędzie, w czym pomóc mają równe przejścia między poszczególnymi biegami. Przerzutka pozostaje kompatybilna z droższą grupą X01 DH, nosi w sobie rozwiązania X-Actuation oraz X-Horizon, która eliminuje ruch przerzutki wokół osi jej śruby mocującej do ramy. Trzecim elementem grupy jest oczywiście dedykowana manetka, podobna do innych 1x od SRAMa i jedyne, czego mogłoby jej brakować, to podwójne zrzucanie, które znamy (i cenimy) w Shimano XT i XTR. Nadrzucić możemy o pięć biegów, co w praktyce oznacza przejście łańcucha przez niemal całą kasetę.

 

Ceny faktycznie odzwierciedlają budżetowy charakter grupy: 36 Euro za kasetę, 48 Euro za manetkę i tylko przerzutka jest dziwnie droższa – 119 Euro. SRAM zaleca stosowanie grupy z łańcuchem PC-1130 oraz korbami Truvativ Descendant DH. Jest wielce prawdopodobne, że nowe komponenty zobaczymy w tanich zjazdówkach i rowerach bike parkowych. Komponenty GX DH mają trafić do sprzedaży jeszcze w czerwcu 2016.  

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński, l.kopaczynski@magazynbike.pl

Zdjęcia: SRAM

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »