Śladami Kwiatka – poradnik kolarza cz. 1 – wybór roweru, wyposażenie, ubiór

Rower

Na naszych łamach w każdym numerze znajdziecie testy indywidualne i porównawcze wielu rowerów szosowych, np. sprzęt na karbonowych ramach. Jeśli szukacie testów opublikowanych wcześniej, zapraszamy na stronę magazynbike.pl lub do wydań elektronicznych BIKE dostępnych w e-kiosk.pl. Oczywiście nasze testy nie wyczerpują listy pytań i odpowiedzi!

 

Używany czy nowy?

Sprzęt używany bywa kuszący, tym bardziej, że można trafić na prawdziwe okazje. Mimo wszystko osobom początkującym polecamy zakup sprzętu nowego. Laik nie jest w stanie stwierdzić, z którą kategorią sprzętu ma do czynienia – wspomnianą okazją czy też pułapką. Jeśli chcecie jednak zaryzykować, pamiętajcie, używany rower należy oglądać zawsze w towarzystwie zaufanego fachowca, którego doświadczenie pomoże uniknąć katastrofy. Szczególnie należy uważać na rowery po zawodnikach! Choć dobrze utrzymane i serwisowane, często biorą udział w kraksach.

 

Karbon czy aluminium?

Jak możecie przeczytać w teście rowerów karbonowych w tym numerze, w okolicach 6000 zł zaczyna się już rejon opanowany zdecydowanie przez karbon. Poniżej tej magicznej granicy, a rower dla początkującego szosowca zwykle kosztuje mniej, użycie aluminiowej ramy pomoże uniknąć uciążliwych i odbijających się na działaniu sprzętu kompromisów. Pamiętać jednak trzeba o tym, że rowery aluminiowe są generalnie twardsze i cięższe.

 

Sklep rowerowy – klasyczny czy wysyłkowy?

W przypadku osób początkujących polecamy zakupy w sklepie, w którym fachowiec doradzi i pomoże dobrać sprzęt. Osoby dysponujące już podstawową wiedzą techniczną mogą zdać się na porady przez telefon, podobne usługi oferują też firmy sprzedające rowery on-line. Tym bardziej, że firmy takie często oferują tzw. konfiguratory, pozwalające na indywidualizację roweru przez dobór osprzętu. Dla każdego godne polecenia jest poddanie się bike fittingowi, który pomoże dobrać właściwy rozmiar ramy i pozycję, bez względu na ostateczne miejsce zakupu. Uzbrojeni w taką wiedzę będziecie mogli zawęzić wybór sprzętu.

 

Jak rozpoznać dobry sklep rowerowy? 

Najlepiej jest odwiedzić kilka sklepów, by mieć porównanie. Handlowiec na miejscu powinien mieć dla nas czas i udostępnić kilka rowerów, tylko wtedy możemy mieć pewność, że nie chce nam sprzedać sztuki, która od dawna zalega w magazynie. Odwiedziny w sklepie to także okazja do skorzystania z bike fittingu, usługę tę oferuje coraz więcej placówek.

 

Shimano, Sram czy Campagnolo?

Trzech największych producentów osprzętu rowerowego oferuje tak zwane grupy, składające się z napędu i hamulców. Każdy z nich ma w swojej ofercie zestawy na różnym poziomie cenowym. Co do obsługi roweru, za pomocą tzw. manetek, gdzie funkcje zmiany biegów i hamowania są zintegrowane, wszystkie rozwiązania producentów są podobne. Różnice między poszczególnymi grupami, poza wspomnianą ceną, istnieją w masie, wytrzymałości i designie. Obecnie nawet najtańsze rowery i grupy działają sprawnie. Jednocześnie warto pamiętać, że później, w razie potrzeby, rower można tuningować, np. zmieniając osprzęt na grupę wyższą.

 

Ilu biegów potrzebuję?

Tu sytuacja jest o tyle prosta, że ważniejsze od liczby biegów jest przełożenie. Osoby początkujące, a w szczególności te mieszkające w terenie pagórkowatym, powinny wybrać rower z większym zakresem przełożeń, to jest z większą maksymalną zębatką z tyłu i mniejszą z przodu. Przykłady podobnych rowerów na ramach karbonowych znajdziecie w naszych testach.

2. Ubiór

„Czy naprawdę potrzebuję specjalnego ubrania?” Oczywiście, można jeździć w dżinsach, klapkach i t-shircie, ale przyjemność z jazdy skończy się najpóźniej po kilkunastu kilometrach. Nowoczesne ubrania pozwalają nie tylko wygodnie przemieszczać się na rowerze, ale też uniknąć obtarć i utopienia się we własnym pocie. Na kilku podstawowych akcesoriach osoby początkujące skorzystają tym bardziej, że po prostu zwiększy się im komfort użytkowania roweru.

 

Najważniejsze elementy ubioru

Kask

Tu sprawa jest oczywista, zawsze powinien być na głowie.

 

Krótkie spodenki

Klasyczne spodenki rowerowe na szelkach wyposażone są we wkładkę, zwaną też pampersem, która sprawia, że jazda na twardym szosowym siodełku jest wygodniejsza. Spodenki nie zastępują jednak dopasowania pozycji i siodła!

 

Koszulka

Przylegająca do ciała, z „oddychającego” materiału, który na wietrze nie będzie powiewał niczym żagiel. Z tyłu znajdują się kieszonki, najczęściej trzy, które pozwalają zabrać ze sobą niezbędne akcesoria. 

 

Rękawiczki

Równie ważna jest ich funkcja ochronna w razie upadku, jak i dodatkowe tłumienie drgań wynikających z trzymania kierownicy.

 

Okulary

Najczęściej przeciwsłoneczne, ale chronią też przed wszystkim, co może wpaść do oka, np. owadami.

 

Buty

Przede wszystkim wygodne, ze sztywną podeszwą, która ułatwi przekazywanie siły nóg. Pedały zatrzaskowe, skonstruowane na wzór zapięć narciarskich, i odpowiednie buty to minimalnie wyższy stopień wtajemniczenia. Jeśli ktoś czuje się skrępowany myślą o spięciu z rowerem i z szosówką wcześniej niewiele miał do czynienia, może równie dobrze użyć butów sportowych, zanim nie nauczy się podstaw obsługi sprzętu. Warto jednak jak najszybciej wypróbować zatrzaski, pedałowanie staje się wówczas wydajniejsze.  

 

Inne pożyteczne dodatki

Kamizelka

Wygodne rozwiązanie szczególnie wiosną, gdy pomaga chronić przed przewianiem wrażliwy korpus. Niepotrzebna znika po prostu w kieszeni.

 

Kurtka

To stopień wyższy dla kamizelki, bo zapewnia jeszcze lepszą ochronę. Zazwyczaj pomaga cienki model przeciwdeszczowy, który dodatkowo pomoże nie zmarznąć na długich zjazdach.

 

Bielizna

Koszula bliższa ciału, a w tym przypadku podkoszulka. Bielizna termoaktywna ułatwia odprowadzanie potu, a w chłodniejsze dni dodatkowo grzeje. Zakładamy pod szelki spodenek!

 

Rękawki i nogawki

To akcesoria przeznaczone przede wszystkim na chłodniejszą część sezonu. Pozwalają z wariantów krótkich ubrań zrobić długie. W ten sposób można elastycznie reagować na zmianę temperatur.

 

3. Przydatne dodatki w trasie

Koszyk na bidon i bidon

Wbrew rozpowszechnionemu mniemaniu pić musimy regularnie, w każdą pogodę, dlatego warto od razu przy zakupie zaopatrzyć się w koszyk na bidon i sam bidon.

 

Pompka i zapasowa dętka

Mimo całego postępu techniki to pospolita kicha pozostaje najczęściej spotykaną usterką w rowerze. Dlatego zapas zawsze warto mieć ze sobą (uwaga, kupując, prosimy o pasujący wentyl!). Podobnie jak odpowiednią pompkę.

 

Przybornik

Podstawowe narzędzia, włącznie z wypinaczem do łańcucha oraz łyżkami, należy mieć zawsze pod ręką, by poradzić sobie z drobnymi usterkami na trasie.

 

Torebka podsiodłowa

Zapasową dętkę i przybornik można przewozić w kieszeni, ale wygodniej będzie umieścić ją w torebce pod siodłem.

 

W kolejnych częściach poradnika, w kolejnych tygdniach, znajdziecie na naszej stronie:

cz. 1. Wybór roweru, wyposażenie, ubiór

cz. 2. Technika jazdy i trening

cz. 3. Jazda w grupie i imprezy

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Michał Kuczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »