Prezentacja: Shimano XT Di2 M8050 godna konkurencja dla XTR

Nowe XT Di2 pojawia się razem z najnowszą wersją SLX, przez co sąsiadujące ze sobą w szeregu grupy dzieli stały dystans technologiczny. Zasadniczo są to cztery nowe komponenty: manetki, wyświetlacz z kontrolerem, przerzutka tylna i przerzutka przednia. Grupa docelowa pozostaje niezmienna – entuzjaści, okazyjni zawodnicy, kolarze wprawieni w boju i świadomi swoich wyborów sprzętowych. Di2 ma im dać to, co dotychczas dostępne było jedynie w drogim XTR – lekkość zmiany biegów oraz pełną synchronizację obu przerzutek i tym samym możliwość rezygnacji z lewej manetki, czyniąc zmianę biegów z przody w pełni automatyczną.

Automatyka systemu Di2 jest zarazem w pełni konfigurowalna, i to na poziomie dotychczas niedostępnym. Nowe XT M8050 wprowadza możliwość komunikacji poprzez protokół Bluetooth, upraszczając procedury serwisowe i oddając ich część w ręce użytkownika, uzbrojonego chociażby w smartfona. Poprzez aplikację Shimano możemy zmienić tzw. mapę biegów, czyli zaprogramować system do takiego operowania biegami, abyśmy byli w stanie wykorzystać je efektywnie i zgodnie z naszymi możliwościami. Co więcej, zmian będziemy mogli dokonywać nawet na szlaku i w trakcie jazdy zmieniać zachowanie systemu lub po prostu monitorować jego status. Nowy wskaźnik nosi oznaczenie SC-MT800 i poza wymienionymi funkcjami pozwoli zresetować system, w razie nieprzewidzianej awarii, oraz pozwoli na mikroregulację przerzutek.

Ponadto Shimano zaprezentuje nową technologię D-Fly, rodzaj standardu komunikacyjnego z urządzeniami peryferyjnymi, jak np. komputerami rowerowymi, ale też nawigacjami. Pojawi się ona w postaci uaktualnienia oprogramowania dla aktualnych wskaźników DI2 XTR i nowego Deore XT oraz zewnętrznej i wewnętrznej baterii.

Nowe manetki Deore XT Di2 Firebolt mają mieć w szerokim zakresie regulowane położenie dźwigni, tak aby każdy znalazł to idealne miejsce, w którym znajduje się ich kciuk. W końcu szybkość zmiany przełożeń, jaką dają elektroniczne manetki, byłaby niczym, skoro do dźwigni musimy sięgać w nienaturalny sposób. Shimano twierdzi, że nowa jakość będzie odczuwalna zwłaszcza wtedy, gdy jesteśmy zmęczeni i walczymy z każdym oporem, jaki może stawiać rower. Można spodziewać się, że sposób działania będzie podobny lub wręcz identyczny z tym, jak zmienia biegi XTR. Jeśli zdecydujemy się na napęd 2×11, możemy opcjonalnie zrezygnować z lewej manetki, co nie tylko obniży koszty zakupu systemu, ale i uprości obsługę przełożeń. To system ma zadbać o prawidłową linię łańcucha i zarazem nie dopuścić do niepotrzebnego wachlowania przednią przerzutką w poszukiwaniu właściwego biegu. Całość ma się zachowywać tak, abyśmy w ogóle nie czuli ingerencji automatyki w czasie jazdy, co z kolei związane jest z filozofią Rhythm Step, gwarantującą minimalne skoki pomiędzy biegami.

Przednia przerzutka FD-M8070, wzorem tej z grupy XTR, ma się regulować automatycznie do zmiany linii łańcucha. Są to korekty jej ustawienia pomiędzy biegami, które mają zapobiec ocieraniu łańcucha o prowadnicę. Tylna przerzutka RD-M8050 jest technologiczną kopią odpowiednika XTR. Obydwa mechanizmy mają dwukrotnie mocniejsze silniki, niż te w przerzutkach Dura-Ace, gwarantujące prawidłowe działanie w trudnych warunkach, czytaj pod obciążeniem i w błocie. Ponieważ XTR Di2 i nowe XT Di2
korzystają z tych samych baterii i tych samych układów zasilających, trwałość baterii ma być identyczna, jak w przypadku XTR-a – Shimano określa ją jako co najmniej kilkaset kilometrów jazdy w górach, pod obciążeniem, z częstą zmianą biegów (dla napędu 3x) i z obsługą niezbędnych komponentów (wskaźnik systemu). Czy to dużo? Zdecydowanie tak, a do ładowania baterii przed dłuższą wyprawą można przywyknąć tak samo, jak do ładowania telefonu, GPS-a czy oświetlenia.

Nowe XT Di2 ma być równie odporne na warunki pogodowe, jak XTR. Reszta komponentów grupy jest wspólna z mechaniczną wersją M8000. Dostępność określono na wrzesień 2016 roku. Ceny nie są znane.

Shimano Deore XT Di2 M8050 – lista komponentów:


SW-M8050 – manetki


SC-MT800 – graficzny wskaźnik statusu systemu



FD-M8070 – przednia przerzutka



RD-M8050 – tylna przerzutka


Komponenty wspólne z XTR:

BT-DN110 – bateria zintegrowana

BM-DN100 – uchwyt montażowy baterii, SM-BTR1 – bateria zewnętrzna

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński, l.kopaczynski@magazynbike.pl

Zdjęcia: Shimano

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »