Imperium kontratakuje, czyli Shimano 1x11_v2

Wybaczcie ten dziwny zapis w tytule newsa, taki insider joke. W branży reklamowej, lub ogólnie – medialnej, przyjęło się oznaczanie kolejnych iteracji projektów jako v2, v3, final, final_v2 i tak dalej. Shimano już raz, a w zasadzie dwa razy, pokazało swoja interpretację napędów 1×11. Była to oczywiście grupa XTR M9000, a następnie Deore XT M8000, których nie sposób przecenić. Pierwsza nieśmiała propozycja brzmiała „macie tu kasetę 11-40, a jak bardzo potrzeba biegów, to nawet 11-42”. Kaseta 11-40 była kompatybilna z dwurzędowym napędem, co pozwalało na zbudowanie roweru zdolnego podjechać chyba wszędzie. Ogłoszone zmiany może nie są wielkie, ale istotne i niechybnie zapowiadają kolejne, sięgające najprawdopodobniej niższych grup, w tym SLX i Deore, a przypomnijmy, że w tej ostatniej pojawia się przednia przerzutka Side Swing, która już jeździ w Romecie Jig.

 

NAPĘDY

 

Najciekawszą nowością jest nowa kaseta Deore XT o zakresie przełożeń 11-46. Cztery zęby więcej z tyłu to spora różnica i odpowiedź na oczekiwania fanów enduro. Czy jest to odpowiedź na zapowiadaną przez Sram kasetę 10-50 czy raczej sposób na zrekompensowanie węższego zakresu „typowego” 11-42 w stosunku do sramowskiej 10-42? Shimano chodzi swoją drogą, mają swoje sprawdzone pomysły i do takich należy zaliczyć zapowiedź nowej, „szerszej” kasety. Zapowiadana waga to 450 g. Cena? Stawiamy, że niewiele więcej, niż standardowa kaseta Deore XT M8000.

 

Drugą zapowiadaną nowością są tarcze korby z zębami o nowym profilu. Mają jeszcze lepiej trzymać łańcuch i zapobiegać jego spadaniu, dodatkowo mają tez obniżać hałas w trakcie pedałowania, zwłaszcza w trudnych warunkach, kiedy łańcuch przenosi piach i błoto między ogniwami. Co ciekawe, nigdy nie mieliśmy problemów z jednorzędowymi tarczami Shimano grup XTR i Deore XT, ale doceniamy gest i starania firmy w dążeniu do perfekcji. Nowe tarcze noszą oznaczenie SM-CRM91 oraz SM-CRM81, a cała technologia nazwana jest dla identyfikacji Dynamic Chain Engagement.

 

Kolejnym uzupełnieniem jest długo wyczekiwana spinka do łańcucha, zastępująca standardowy sworzeń (pin) jednorazowego użytku. Kompatybilna z napędami jedenastobiegowymi, oznaczona jako SM-CN900-11, umożliwi naprawy napędu w terenie lub po prostu rozkucie łańcucha do czyszczenia, jeśli taką metodę preferujemy. Warto zauważyć, że spinka przypomina produkt KMC, co nie powinno dziwić – KMC produkuje łańcuchy nie tylko ze swoim logo…

 


HAMULCE

Shimano zapowiada również wprowadzenie dwóch nowych modeli hamulców, pozycjonowanych poniżej grupy Acera – M365 i M315. M365 będzie miało lżejszą dźwignię z aluminium, obydwa modele mają oferować wysokie parametry hamowania oraz prostą obsługę i łatwe odpowietrzanie. Niewielka zmiana obejmie mocowanie tanich tarczy hamulcowych Center Lock. Nowa nakrętka, skopiowana w wyższych modeli, będzie dokręcana tym samym narzędziem. To przede wszystkim ułatwienie dla montowni i serwisów, dla zwykłego użytkownika rzecz niezauważalna.  

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński, l.kopaczynski@magazynbike.pl

Zdjęcia: Shimano

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »