W trasę bez stresu

2500 metrów przewyższenia, 80 kilometrów – takie liczby potrafią sprawić, że fan MTB zamknie się w sobie. A przecież nie trzeba się bać! Dzięki dobrej kondycji, wypracowanej taktyce i właściwym odżywianiu pokonacie długie dystanse bez zapadania w sen na jawie z wycieńczenia. Jesienne wyprawy są wyjątkowe!



Nasz bohater nie mógł się zdecydować, co jest gorsze – sztywny kark, uporczywy ból pleców czy palące słońce. Od trzech godzin mozolnie wspinał się pod górę, ale w pewnym momencie jego organizm po prostu zastrajkował. Wypiął się z pedałów i niczym pęknięty balon zawisł na kierownicy. Nie był w stanie jechać dalej, z powodu bólu i zmęczenia.

Ból karku, ramion i pleców, upał, zimno, ból brzucha – wszystkie te problemy nierozerwalnie wiążą się z jazdą na rowerze. Szczególnie dotkliwe stają się jednak podczas dłuższych wyjazdów, gdy do głowy przychodzi tylko jedno – odwrót. Aby wasze nie tylko jesienne wyprawy nie kończyły się w podobny sposób, przygotowaliśmy instrukcję do użytku w domu i w trasie, byście stali się mistrzami długich dystansów. Często wytrzymałość stanowi tylko jeden z aspektów udanej wyprawy. O wiele ważniejsza jest właściwa taktyka. Rozłożyliśmy więc na czynniki pierwsze trzy elementy, które decydują o udanej wyprawie.

 

1 Bóle
Pochylona pozycja na rowerze jest daleka od ideału pozwalającego na luzie zdobywać góry. Co jednak dzieje się, gdy utrzymujemy pozycję z częścią górną ciała pochyloną do przodu? Z jednej strony mięśnie korpusu znajdują się w pozycji, w której z trudem mogą pracować. Dosłownie zanikają. W związku z tym jednak, że centrum ciała musi przyjmować siłę wynikającą z każdego naciśnięcia na pedały, wyginają się kręgi lędźwiowe, przynajmniej gdy muskulatura pleców jest słaba. Wiecie, co się wówczas dzieje, odzywa się ból w dole pleców. Kolejny problem? W związku z tym, że sportowiec stara się patrzeć do przodu na drogę, prostuje szyjny odcinek kręgosłupa. W związku z tym powstają stałe naprężenia mięśni obręczy barkowej i szyi. Do tego typu pracy wspomniane mięśnie nie są przystosowane. Długotrwały skurcz mięśni prowadzi do niedokrwienia i w końcu do bólu. Obrazowo ujmując, wasze mięśnie zostają zasznurowane.

 

2 Odżywianie, trening i taktyka
Tylko dzięki wystarczającej kondycji, właściwemu paliwu i dobrej taktyce będziecie w stanie bez problemu pokonywać długie trasy. Decydujące znaczenie ma przy tym czas. Podpowiemy wam, kiedy i co powinniście jeść, jak trenować i jaka powinna być najlepsza strategia w trasie.


3 Pogoda
Szczególnie w górach zmiany pogodowe potrafią być gwałtowne, co sprawia, że konieczne są specjalne środki zaradcze. Znaczy to tyle, że bez względu na to, jak jesteście sprawni, przy ekstremalnym upale lub gwałtownym ochłodzeniu każdy musi przestrzegać tych samych reguł, by wycieczka nie stała się torturą. Powiemy wam, na co należy zwracać uwagę podczas upałów, oziębienia i opadów.

 

Uwaga pułapki

Bóle, słaba kondycja i zła pogoda potrafią sprawić, że wyprawa zmieni się w torturę. Bóle pleców, kolan, szyi czy siedzenia są w stanie zepsuć każdy wypad. Podpowiadamy, co można zrobić przed wyprawą i w jej trakcie, by sobie z nimi radzić. Wystarczająca kondycja, odżywianie i podział sił gwarantują dotarcie do odległego celu. 20 stopni, ta sama wilgotność powietrza i brak nawet zefirka? Takie warunki można znaleźć co najwyżej w laboratorium. To pogoda w dużym stopniu wpływa na to, czy pokonacie trasę.

(więcej…)