Home Fitness Trening Trening: BPS czyli Bezpośrednie Przygotowanie Startowe

Trening: BPS czyli Bezpośrednie Przygotowanie Startowe

0
1183
Trening: BPS czyli Bezpośrednie Przygotowanie Startowe

Głównym celem treningu sportowego jest osiągnięcie szczytu formy sportowej podczas zawodów głównych. Wiąże się to ściśle z zagadnieniem periodyzacji, czyli fazowego rozwoju formy sportowej. 

 

W BPS wyróżniamy trzy kolejne fazy: akumulacji (odnowy), intensyfikacji i transformacji (superkompensacji).

 

Celem fazy akumulacji jest pełna odbudowa organizmu po wcześniejszych treningach i startach. Ważne, by do kolejnej fazy przystępować wypoczętym, ale już z wypracowaną wydolnością tlenową. Faza ta obejmuje zwykle okres około tygodnia. W treningach dominują głównie ćwiczenia wytrzymałości tlenowej o niskiej lub średniej intensywności.

 

Faza intensyfikacji

 

Faza intensyfikacji obejmuje główną część BPS i trwa zwykle około 2 tygodni. W kolejnych dniach odnotowuje się ciągły wzrost obciążeń. Przeważają treningi o wysokiej intensywności, natomiast objętość treningów zmienia się nieznacznie. Dobór obciążeń treningowych w BPS to sztuka znalezienia odpowiedniej proporcji między intensywnością a objętością ćwiczeń, które powinny odzwierciedlać charakter wysiłku na zawodach docelowych. Treningi tej fazy i wszystkie kolejne do zawodów warto wykonywać o godzinie, o której przewidziany jest start docelowy. W fazie intensyfikacji często startuje się w zawodach niższej rangi. Ważne, by zwrócić uwagę, aby starty nie były zbyt obciążające. Lepiej jest je traktować czysto treningowo i zdefiniować zadania do wykonania tak, aby zawodnik nie koncentrował się tylko na ściganiu. Zwiększenie intensywności pracy wymaga także zastosowania odpowiedniej regeneracji. Ważną rolę w fazie intensyfikacji odgrywają środki odnowy biologicznej, nie mówię tu jednak o saunie (może zakłócić gospodarkę wodną organizmu) a raczej o masażu po treningach (przyspiesza regenerację najbardziej obciążonych grup mięśni). Istotna jest ciągła kontrola zmęczenia, aby sumaryczne zmęczenie nie okazało się zbyt duże, by uzyskać efekt kompensacji po krótkiej fazie transformacji.

 

Faza transformacji

 

W fazie transformacji idealnie byłoby, gdyby najwyższy poziom superkompensacji pojawił się podczas docelowych zawodów, jest to jednak niezmiernie trudne do osiągnięcia. Faza transformacji następująca po dwóch tygodniach intensywnej pracy trwa około 7-9 dni. Zwykle tę fazę rozpoczynają dwa dni poświęcone na aktywny wypoczynek. Na trzy dni i na dzień przed wykonać należy pracę o intensywności startowej. Trzy dni przed powinien to być krótki intensywny trening, najlepiej na trasie zawodów. Dzień przed to np. próba rozgrzewki, która również może być wykonana na trasie wyścigu. 

 


 

2 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »